Celkový popis
funkce podvozku
Díky technologii reverzního náklonu, jenž mění polohu motorů současně s osou všech kol vozu se dostáváme k ještě výhodnějšímu přizpůsobení silám působících v zatáčkách.
Protože hodnoty B a ht, které určují přesnou polohu těžiště vozu dokážeme před zatáčkou měnit, dostáváme se k výrazné výhodě oproti tuhým (fixovaným) podvozkům!
V souvislosti se snižováním hmotnosti cílového výrobku je celkové zlepšení stavu výrazné - nejen dynamika průjezdu zatáčky, ale také jízda s regulovanou spotřebou - spolehlivost systému dvou nezávislých pohonných jednotek jak ve spalovací, tak v kombinované, či elektrické verzi.
U spalovacích modelů se jedná o dvoumotorový 1 až 4 místný vůz, který se vyznačuje umístěním lehčích výkonných jednotek s převodovkami v bočních naklápěcích rámech, spojených flexibilní profilovou konstrukcí.
Funkce naklápění byla nejdříve prověřena na prototypu malé 4-kolky a na základě doporučení také proběhla konzultace s odborníky Dopravní fakulty v Pardubicích.
Výroba plně funkčních prototypů jakékoliv kategorie je nyní aktuálním krokem k využití českého patentu!
Přednosti (detailní body)
( 1. Změna polohy celkového těžiště vozu v zatáčkách
Díky řízenému náklonu obou bočních rámů, jejichž součástí jsou také závěsy všech kol, dochází k odklonu os obou motorů. Zároveň dochází také k posunu celkového těžiště vozu.
Významně
se tak mění výslednice působení odstředivé síly (To) na silnici a také působení gravitační síly ve svahu!
Pro snadnou představu funkce podvozku je vhodné přirovnání se zimními sporty, jde jen o rozdílnou strukturu styčných ploch:
tuhý podvozek(automobil) má vlastnosti jako - sáně
jednostopé vozidlo(motocykl) má podobné vlastnosti jako - snowboard
naklápěcí konstrukce má vlastnosti jako - lyže, brusle - posun těžiště v obou stopách
Oproti tuhým konstrukcím se podvozek v zatáčkách chová přirozeněji ve vztahu k ostředivé síle a spojuje tak sportovní i cestovní nároky uživatelů zároveň!
Dynamiku a pohodlí - axiální zatížení všech 4 kol se převážně mění v radiální při výhodném použití užších a lehčích pneu.
( 2. Progresivně snížená hmotnost vozů
V porovnání se stejnými objemy současných sériových vozidel zde dochází k výraznému snížení, protože tento podvozek nepotřebuje diferenciál a další související součásti - závěsy hmotných kol, jejich výztuhy apod. -
Pohotovostní hmotnost vozů této konstrukce se bude pohybovat v rozmezí cca 400 až 1000 Kg, podle volby motorů a velikosti vozidla.
V současné době, kdy automobilky usilují v konkurenčním boji o snížení každého bodu celkové hmotnosti je v tomto směru naše řešení optimální !
Při použití 2 motocyklových motorů v této konstrukci budou parametry velmi nadstandardní, protože celkovou hmotnost je nutno dělit součtem výkonů obou motorů.
Dostáváme se tak k hodnotám až na1PS/2kg hmotnosti - a větším. Ve zrychlení, jízdní ergonomii, ale také úspoře a spolehlivosti je velmi motivující rozdíl !
( 3. Možnost vypínání jednoho ze 2 motorů - v úsporném režimu (dálnice, jízda v obci, městské a dálniční kolony) - ekologická úleva!
( 4. Radikálně větší spolehlivost vozidla (téměř nulová pravděpodobnost, že se porouchají 2 nezávislé jednotky současně)
( 5. Výhodná poloha také podélného těžiště - motory neleží na jedné z náprav, ale mezi němi, což je cílené optimum vozů. Posádka sedící vzadu bude lépe chráněna z obou stran dvojitými rámy s motory.
( 6. Snížení celkového tření v převodech (žádné diferenciály, kardany)
( 7. Zimní období - na kluzkém povrchu jsou lepší jízdní vlastnosti ještě výraznější. Takto sestavený podvozek kromě bezpečnějšímu průjezdu zatáčkou mnohem lépe zvládne velmi těžká stoupání. (Nezávislý záběr minimálně dvou hnacích kol, poloha motorů před zadními koly, nízká hmotnost, užší pneu výhodné na mokrém sněhu).
( 8. Plochý podvozek (nízký koeficient odporu vzduchu, nemá výfukové potrubí pod vozem).
Celý systém je vhodný také pro elektromobily (baterie budou umístěny v bočních rámech místo motorů, motory v nábojích všech 4 kol).
V současné době, kdy jsou výrobci nekompromisně nuceni ke snižování emisí má systém významnou výrobní výhodu, neboť dosáhne na vysokou kvalitu jízdních vlastností při menším objemu pohonných jednotek ! ! !
Otázky:
Naklápění podvozku jsme viděli u německého skútru!
Ano, náklon do zatáčky již řešilo více výrobců. Záleží však na jeho konkrétním provedení! Před časem byl také kromě skútru zveřejněn prototyp malého Nissanu s mírným náklonem.Rozdíl je v celkové koncepci - oba zmíněné návrhy jsou založeny na malém rozchodu kol, kdežto náš systém funguje u libovolných rozměrů vozů. V recenzi na zmíněný 4 kolový skútr si jezdci stěžovali na těžké ovládání jeho pneumatické funkce.
V našem případě se však nejedná o rozšířený motocykl, ale o automobil s řízeným náklonem, kde je reverz ovládaný lehkými a výkonnými DC elektromotory, které působí přes příslušný převod na kompletní konstrukci podvozku!
Poslední novinka, která se týká využití aktivního podvozku, která byla v roce 2024 zveřejněna pouze blokuje tlumiče odpružení na jedné straně vozidla, čímž také dochází k mírnému náklonu posádky. To však neřeší celkovou stabilitu vozidla v zatáčce!
Pohon naklápění bude integrován ve 4 bodech podvozku.
Nevýhody / slabé stránky
- Poloha motorů u spalovací verze částečně omezuje posádku sedící vzadu - max. 2 osoby - podvozek je v tomto případě vhodný pouze pro dvou a třídveřové karoserie vozů - cabrio, coupé, pro 4 osoby.
Je doporučené použití speciálních pneumatik.